Marketingowe sztuczki z towarem w sklepie

Marketingowcy, zajmujący się właściwym ulokowaniem poszczególnych towarów na sklepowych półkach, wykonują naprawdę dobrą robotę. Dowodem są na to wszystkie decyzje klientów, którzy wchodzą do danego sklepu po konkretne dobro, a wychodzą z pełnym koszykiem i zdecydowanie lżejszym portfelem. Dlaczego tak się dzieje?

Jak efektywnie rozstawić towar w sklepie?

rozmieszczenie towaru w sklepieKiedy wchodzimy do wielkopowierzchniowych hipermarketów, z reguły od wejścia uderza nas zapach pieczywa. Momentalnie stajemy się głodni. Ale, żeby dotrzeć do pieczywa, czyli produktu pierwszej potrzeby, najczęściej musimy przemierzyć cały sklep i przyjrzeć się wszystkim napotykanym po drodze towarom. Gdy wreszcie dotrzemy do celu, dociera do nas, że potrzebujemy jeszcze jogurtu, który znajduje się w lodówce w drugim końcu hipermarketu. Sądzicie, że to przypadek? Absolutnie nie! To właściwe rozmieszczenie towaru w sklepie. Marketingowcy doskonale zdają sobie sprawę z ludzkich przyzwyczajeń i zachowań i świetnie wykorzystują to, organizując wewnętrzny wygląd sklepu. Nawet układanie konkretnych produktów na regałowych półkach, odbywa się według pewnego schematu: na wysokości wzroku układane są produkty najdroższych marek, tańsze zamienniki układane są zaś tak wysoko, byśmy mieli problem z dosięgnięciem produktu lub na tyle nisko, byśmy w ogóle ich nie zauważali. Popularną praktyką są również „remonty” i zmienianie wszystkiego w sklepowym wnętrzu w chwili, gdy klienci wyuczyli się na pamięć swoich codziennych ścieżek. Wszystko po to, by szukając potrzebnych produktów, ponownie muszą zwiedzić cały sklep, przyjrzeć się wszystkim promocjom i nabyć produkty, których nie spodziewali się potrzebować.

Jeśli więc nasz sklep nie prosperuje tak, jak byśmy sobie tego w pełni życzyli, warto pomyśleć o zatrudnieniu specjalisty, który popracuje nad rozmieszczeniem produktów w sklepie. Efekty mówią, że jest to dość pewne rozwiązanie problemów sprzedawców.